Oldalak

2013. február 20.

Friss házi sajt - lilahagymás és zöldborsos snidlinges









A minap munkából hazafelé jövet sikerült elcsípnem az autót, ami friss házi tejet, sajtot szállít házhoz. Jópofa tehénfoltos autó, folyton a "Boci-boci tarkát" játssza. Néha, mikor meghallom a nótát, jókat derülök, mert előfordul, hogy kissé megfárad a dallam, és olyankor elég furán szól. :D Mint mikor régi filmet néz az ember, és kicsit megcsúszik az aláfestő zene. Lestoppoltam a "boci-kocsit", de épp nem volt a kiszállítónál felesleges tej. Így hát rendeltem hétvégére öt litert. Nagyon örültem neki, mert hónapok óta, amikor csak meghallottam, hogy errefelé jár, mindig eszembe jutott, hogy de jó lenne, de hát nem rohangáltam fel-alá az utcán, hátha meglátom... Szintén hónapok óta foglalkoztatott a gondolat, milyen lehet friss házi sajtot csinálni. Sajt... hát rém komolyan hangzik, pedig nagyon egyszerű. :) Persze ez azért elég más, mint a hagyományos értelemben vett sajt, de nagyon finom, megéri vele foglalatoskodni. 






Hozzávalók két 30-33 dkg-os sajthoz:

A lilahagymáshoz:
2 l jó minőségű friss házi tej (megbízható forrásból)
4-4,5 ek 20%-os ecet
1 tk só (lehet picit több, vagy kevesebb, ez ízlés kérdése)
fél fej lilahagyma kockákra vágva

A zöldborsoshoz:
2 l jó minőségű friss házi tej (megbízható forrásból)
4-4,5 ek 20%-os ecet
1 tk só
egy csokor snidling apróra vágva
egy ek. zöldbors (előző este vízbe áztatjuk, hogy megpuhuljon)

  1. A tejet fazékba tesszük, felforrósítjuk. Nem kell sokáig forralni, nagyjából fél perc elég is (közben vigyázzunk, hogy ki ne fusson).
  2. Levesszük a tűzről, beletesszük az ecetet, egyet keverünk rajta, majd 20 percig állni hagyjuk. Ezalatt az ecet hatására a savó elválik a tej azon részétől, amiből majd a sajtot készítjük. A savónak opálos zöldes-sárga színűnek kell lennie.
  3. Egy szitába sűrű szövésű anyagot terítünk (organzát, vagy ahhoz hasonlót), és beleöntjük a fazék tartalmát. 15 percig hagyjuk lecsepegni.
  4. Az egyik sajthoz a lilahagymát megtisztítjuk, kockákra vágjuk -a másikhoz a snidlinget finomra vágjuk a borsot lecsepegtetjük-, majd a készülő sajthoz adjuk a sóval együtt. Egy kanál segítségével összekeverjük.
  5. Az anyagból -benne a sajttal- batyut formázunk, és fellógatjuk; 15 percig pihentetjük.
  6. Ezután vagy így, a batyuban fellógatva hagyjuk tovább csepegni és szilárdulni, vagy egy lyukacsos edénybe tesszük, kézzel lelapogatjuk, tömörítjük, esetleg lesúlyozzuk, és abban hagyjuk tovább csepegni. 3-4 óra múlva lágy, de szelhető sajtunk lesz.








Az elkészült sajtokat én lyukacsos edényekben formáztam, amihez fogtam két nagy tejfölös "vödröt". Levágtam a felső egyharmadukat, és csak az aljukat használtam. Ezután mindkét vödör alján egyenletesen -egymástól nagyjából egy centi távolságra-, és alul az oldalukon, körben három sorban, kis lyukakat fúrtam (kb. 2 mm átmérővel). Eszkábáltam rájuk füleket, hogy fel lehessen lógatni őket egy-egy fakanálra, vagy ilyesmire akasztva egy tál fölé. 
Az edénykékbe beletettem a sajtot, lelapogattam, majd nagy, tiszta befőttesüveg-tetőt raktam a tetejükre. Rakhatunk rá egy kis súlyt, ami lehet egy tiszta kavics vagy egy kis konzerv, mert nem kell túl nehéznek lennie. Minél tovább így hagyjuk formálódni, annál tömörebb lesz a sajtunk.

6 megjegyzés:

  1. Csodálatos recept, kipróbáltam és azóta hetente többször is sajtgyáros válik belőlem:-) Nagyon szépen köszönöm!

    VálaszTörlés
  2. Szia Csilla! De jó! Most itt vigyorgok! :D Nagyon örülök neki, hogy megtetszett, hogy kipróbáltad és hogy te is "sajtgyáros" lettél! :)Köszönöm szépen a kedves visszajelzést!

    VálaszTörlés
  3. Szia Ági! Annyira tetszik ennek a sajtnak a készítése, és baromi könnyű, most csináltam meg a sajtot, már látványra is nagyon gusztusos..! Ízre meg pláne! :D Épp csöpög, 3-4 óra múlva meglesem a művem.. :D Nem utoljára csinálom, az biztos.. Most chiliset csináltam! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Nagyon örülök, hogy megtetszett a recept! :) Igen, tényleg az. :D Chilis... hú, az finom lesz! Köszönöm szépen, hogy megírtad!

      Törlés
  4. Sziasztok!
    Meddig lehet tarolni hutoben?
    Par nap v csak 2 ?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia. Inkább 2 nap. :) Ha nálunk tovább volt hűtőben, akkor sem ízre sem állagra nem volt már az "igazi".

      Törlés