Oldalak

2013. március 17.

Tarte Tatin - fordított almatorta karamellel









Tegnap este, miután begyújtottam a cserépkályhába, felkucorodtam a kanapéra és elkezdtem átlapozni a régi receptes újságokat. Nem vagyok nagy gyűjtő, néha, ha újságosnál járok és megakad a szemem receptes lapon, gyorsan átfutom és ha van benne jó pár étel, ami tetszik, megveszem. :) Ez a torta egy 2011-es újságban volt. Már vagy ezerszer elolvastam a receptet, megcsodáltam a képeket, de valahogy sosem jött ki úgy a lépés, hogy meg is süssem. Most volt hozzá itthon minden, ezért még este kivittem a konyhába az újságot, hogy biztos ne térítsen el semmi attól, hogy végre kipróbáljam. Nagyon finom lett; ropogós tészta, fényes, édes karamell, puha, savanykás almával...
Pillanatok alatt elfogyott. :)

Azóta már sokszor megsütöttem, egy kicsit mindig variálva a recepten. :D ...hiába no... muszáj kísérletezni. A tészta omlósabb lett, a karamell több, az íz nem változott, csak az elkészítés módosult egy cseppet. ...és most végre -2017 novemberében- új képek is készültek. ;)





 




Hozzávalók 4-6 személyre, egy 24 cm átmérőjű sütőformához:
A tésztához:
20 dkg sima liszt
10 dkg vaj
2,5 dkg porcukor
1 tojás
1 csipet só
1 tk. reszelt citromhéj

A karamellás almához:
2 nagy savanykás alma
1 dl víz
15 dkg cukor
5 dkg vaj

Továbbá:
kevés vaj a formához


 
  1. A hozzávalókból gyors mozdulatokkal összeállítjuk a tésztát. Fóliába csomagolva hűtőben ~1 órát pihentetjük.
  2. A sütőt előmelegítjük 195°C-ra.
  3. Míg a tészta pihen, a vajból és cukorból világos karamellt készítünk, amit a vajazott forma aljába csorgatunk és elegyengetünk.
  4. Az almákat meghámozzuk, a magházat kivágjuk. A gyümölcsöt cikkekre szeljük és tetszés szerint elrendezzük a karamellrétegen. Előmelegített sütőbe téve ~10 perc alatt elősütjük. A sütőből kivéve langyosra hűtjük.
  5. A tésztát a hűtőből kivéve, lisztezett deszkán akkora kerek lappá nyújtjuk, amekkora a formánk mérete. Beborítjuk vele az almát, majd villával kissé megszurkáljuk.
  6.  A sütőbe "visszatéve" ~35 perc alatt aranybarnára sütjük a tortát.
  7. Még forrón tálra borítjuk. Ezt a műveletet igen nagy gondossággal és óvatosan végezzük, mert a kicsepegő forró karamell veszélyes lehet.
  8. A tortát melegen, langyosan, vagy akár hidegen is tálalhatjuk. Mindenhogy finom. :)












4 megjegyzés:

  1. HűŰŰ, ez fantasztikus ízkavalkád lehet, de én kissé feltúrbózom, miután INNEN ellestem e receptet. Méghozzá (kevés) "őrült" őrölt fahéjjal és (kevés) őrölt szegfűszeggel. Az almát csak így tudom elképzelni, ezek azok a fűszerek, melyeket itt MOST hiányolnék. Talán akkor még finomabb lenne? Kipróbálom. Köszönöm! Az ötlet fantasztikus.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, örülök, hogy tetszik! Biztosan finom lett ezekkel a fűszerekkel!

      Törlés
  2. De jól esne most egy szép nagy szelet ebből a finom sütikéből! :) A tányérom megvan hozzá. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, ha így gondolod! Máris indítom, pillanatokon belül kopogtat az ablakodon. :)

      Törlés