Oldalak

2015. január 13.

Májgombócleves









Idejét nem tudom, hogy mikor ettem utoljára májgombóclevest... Talán még otthon, mikor Anyu főzte. :) Rég volt. Nem is értem, hogy nem álltam már neki korábban, hisz imádjuk a csirkemájat. ...minden formában, beleértve persze a gombócot is. :D Ez pedig már két nyomós ok, hogy elkészüljön életem első májgombóclevese. Receptet nem néztem, csak fogtam magam és nekiálltam. Olyan bonyolult nem lehet! -felkiáltással. :D Utólag azért megkérdeztem Anyut, hogy ő hogy szokta a gombócot csinálni. ...és láss csodát, majdnem ugyanúgy készítettem én is. :D













Hozzávalók 4-6 személyre:
A leveshez:
1 szál sárgarépa
1 szál paszternák
1 közepes fej vöröshagyma
kis darabka zeller
6-8 db kis csiperke
4 marék zöldborsó (lehet fagyasztott is)
2 marék csigatészta
3 ek. olívaolaj

bors
kis csokor petrezselyem

A májgombóchoz:
2 db csirkemáj
4 ek. zsemlemorzsa
2 ek. sima liszt
1 nagy tojás
1 ek. zsír
1 kis fej vöröshagyma (diónyi)
1 gerezd fokhagyma
majoránna

bors 

  1. A gombóchoz a májat megtisztítjuk, elkaparjuk, majd tálba tesszük. Hozzáadjuk a zsemlemorzsát, lisztet, tojást. Fűszerezzük sóval, borssal, majorannával, majd jól összekeverjük.
  2. Egy serpenyőben felhevítjük a zsírt és lepirítjuk rajta a finomra vágott vöröshagymát és fokhagymát. Kihűtjük, majd a májas keverékhez adjuk. A "gombóctésztát" jól átkeverjük, majd pihentetjük, míg elkészítjük a levesalapot.
  3. A zöldségeket megtisztítjuk. A vöröshagymát, sárgarépát, paszternákot és zellert apró kockákra vágjuk. A gombát negyedeljük.
  4. Egy lábasban felhevítjük az olívaolajat és elkezdjük rajta dinsztelni a vöröshagymát. Mikor üvegesedni kezd, hozzáadjuk a felkockázott zöldségeket, a zöldborsót és a gombát is. Közepes lángon, kevergetve 5-7 percig dinszteljük, amíg egy kis pírt kap a sárgarépa és paszternák. Ekkor sózzuk, majd felengedjük annyi vízzel, ami bőven ellepi a zöldségeket és félpuhára főzzük. 
  5. A "gombóctésztából" 20-24 kis gombócot formálunk.
  6. A levest felengedjük a szükséges mennyiségű vízzel -újra forraljuk-, majd hozzáadjuk a tésztát, a gombócokat és közepes lángon készre főzzük. Legvégül belekeverjük a finomra vágott petrezselymet és forrón tálaljuk.









Tipp: Ha esetleg még gazdagítani szeretnénk a levest, főzzünk bele nagyobb kockákra vágott csirkemájat. :) Nálunk ezek most "kihalászódtak" némi sárgarépa, paszternák és zeller társaságában Csemete részére. 
Májgombócot készíthetünk húslevesbe is, mert hogy abban is nagyon finom ám. :)

8 megjegyzés:

  1. Tyíha! Ez aztán a tartalams leves! :) Már meg is kordult a gyomrom. Jó vicc, hiszen mindjárt 1 óra, és még nem ettem semmit, de ez a guszta leves, most nagyon jól jönne. Ügyes vagy, hogy recept nélkül, saját kút főből így összehoztad! Én bizony nem tudtam volna így elkészíteni, tekintve, hogy én sem főztem még osha, pedig szeretem, másrészt pedig sosem merek reci nélkül nekiállni semminek. Úgyhogy a kis bátortalan nyuszika barátnőd most megemelte a kalapját előtted. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jáj, de aranyos vagy! :D Most itt vigyorgok ám! :D Pedig először sima zöldséglevesnek indult. Mondjuk még azt sem csináltam kétszer egyformára, mert valahogy mindig picit más íze lesz. :D Így meg aztán pláne. ;) Hát a jó ebédről már lecsúsztam, de holnap ebédre szívesen postázok egy nagyobb mennyiséget.

      Törlés
    2. Már alig várom a holnap delet! :D

      Törlés
  2. Gyönyörű és csak finom lehet

    VálaszTörlés
  3. Nagyon guszta lett! Fantasztikus első próbálkozás! Kaphatok egy tányérral? ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aranyos vagy! Örülök, hogy tetszik! Ez csak természetes; már küldöm is! :)

      Törlés