Oldalak

2015. július 9.

Pelyhes vekni - avagy az én "River Cottage-i" kenyerem I.











River Cottage kézikönyvek - Kenyér - Daniel Stevens
Már nagyon vártam ezt a könyvet. :)
Jó pár héttel ezelőtt az egyik kedvenc könyváruházamban láttam meg először. Akkor még csak arról szóltak a hírek, hogy nemsokára nálunk is megjelenik. Klassz! :D Örültem neki, mert nagyon szeretek mindent, ami River Cottage-hoz kapcsolódik. A tv-s sorozatot, a szakácskönyveket, Hugh-Fearnley-Whittingstall-t, mert egy oltári figura. :) Végül aztán nem jegyeztettem elő, így szépen meg is feledkeztem róla. Mígnem néhány napja olvasom a hírlevelet, hogy megjelent. No, azon mód meg is rendeltem. Mert igaz, hogy nagyon szeretek itthon kenyeret sütni, azért mégiscsak illő volna komolyabb tudásra szert tenni. :) Amint kézhez kaptam, belemerültem az olvasásba és meg kell mondjam, igazán jó könyv. Olvasmányos, szórakoztató és roppant sok hasznos dolgot tanulhat meg belőle az ember. Miután áttanulmányoztam -persze nem utoljára-, gondoltam a frissen megszerzett tudást kamatoztatni is kéne. Bár a könyv igen sok receptet bemutat, mégis az a klassz, hogy ha az ember egyszer rájön a kenyérsütés ízére, kedve szerint alakíthatja azokat. Így elsőként ez a pelyhes vekni készült. 








 
Hozzávalók:
40 dkg BL80 kenyérliszt
10 dkg teljes kiőrlésű liszt
3 dl langyos víz
1 dkg friss élesztő
1 ek. méz
1 ek. olívaolaj

2 marék apró szemű zabpehely a szóráshoz


  1. A kétféle lisztet tálba mérjük. Hozzáadjuk a sót, belemorzsoljuk az élesztőt és elkeverjük. Rácsorgatjuk a mézet, az olajat, majd kézzel, a vizet folyamatosan adagolva összeállítjuk a tésztát.
  2. A tálból deszkára borítjuk és kézzel addig gyúrjuk/dagasztjuk -~7-10 perc-, míg szép ruganyos tésztát kapunk. Cipóvá formáljuk, majd tiszta tálba tesszük. Olajjal átkenjük és a tálat fóliával letakarva ~1 órát kelesztjük a tésztát.
  3. A megkelt tésztát deszkára borítjuk, majd ujjaink hegyével átnyomkodjuk, vagyis leeresztjük. Újra cipóvá gömbölyítjük és az előbbi módon előkészítve újabb 1 óra alatt megkelesztjük. Ezt a lépést még egyszer megismételjük.
  4. A sütőt előmelegítjük 250°C-ra a sütőkővel -vagy tepsivel- együtt, amin a kenyeret sütjük. A sütő aljába magas falú edénybe vizet teszünk. Miközben a sütő melegszik a tésztát deszkára borítjuk és megformáljuk a veknit. Vizes kézzel átsimítjuk és megforgatjuk a zabpehelyben. Fóliával letakarva -~45 perc alatt- majdnem duplájára kelesztjük.
  5. A megkelt vekni tetejét éles késsel bemetsszük, majd péklapátra téve -vagy kézzel, de nagyon óvatosan- betesszük a sütőbe.
  6. ~10 perc után a hőmérsékletet visszavesszük 200°C-ra és további ~35 perc alatt készre sütjük a kenyeret.
  7. Rácsra téve hagyjuk teljesen kihűlni, ezután szeleteljük.












2 megjegyzés:

  1. Hűha, ez ám a gyönyörű kenyér! Máris megéheztem. :) Bevallom, nem ismerem a River Cottage-ot, és most már sajnálom is, hogy nem volt hozzá szerencsém. De a te szépséges kenyérkédből azért kaphatok egy kis kóstolót? :v

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De aranyos vagy! Köszi! ♥
      Hát persze, hogy kaphatsz! Már szelem is, gyere üljünk asztalhoz. :)

      Törlés